Programma's

Programma Basis op orde

Programma Basis op orde

Inhoud

• Bestuur
• Burgerzaken
• Overhead
• Financiën
• Crisisbeheersing en brandweer
• Openbare orde en veiligheid
• Mutaties reserves

Wat wilden we bereiken?

Weerbaar bestuur en ondermijning
Ondermijning raakt de gemeentelijke organisatie, de raad, het college en de hele Urker samenleving. De aanpak hiervan verdient voortdurende aandacht. We investeren daar gezamenlijk in met verschillende stakeholders (politie, justitie, gemeente, bedrijfsleven, enz.). Het is belangrijk om voort te bouwen op de lijn die we de afgelopen jaren hebben ingezet, waaronder de implementatie van de Flevolandse norm. Aan de aanpak van de georganiseerde criminaliteit en ondermijning geven we hoge prioriteit. Dit wordt beschreven in het Integraal Veiligheidsbeleid. We werken in dit verband samen met de buurgemeenten en de politie. Plaatselijk wordt dit projectmatig opgepakt met het project Ondermijning en het project Weerbaar bestuur. Specifieke inzet is er op onder meer het gebied van jeugdhonken en horeca. Maar ook het toepassen van de Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur (Wet Bibob) maakt daar onderdeel van uit.

Zorg en Veiligheid
In de afgelopen periode zijn er gesprekken geweest met verschillende ministeries. In die gesprekken zijn de geschiedenis van Urk geschetst, de uitdagingen waar we als gemeenschap voor staan en is aangegeven wat we al doen om hiermee aan de slag te gaan. Hierbij is ingezoomd op de aanpak van de jeugdhonkenproblematiek, het omzetten van het IJslands preventiemodel/DURF! van project naar programma, de Persoonsgerichte aanpak (PGA) en de projecten Weerbaar bestuur en Ondermijning. Om deze zaken goed op te kunnen pakken, hebben de ministeries van Justitie en Veiligheid en Binnenlandse Zaken voor een periode van drie jaar (2022 - 2024) € 1.506.000 beschikbaar gesteld. Dit bedrag wordt onder meer ingezet om de kwartiermaker DURF!, de inzet op de PGA en de projectleiding van Verantwoord uitgaan te bekostigen. Om ervoor te zorgen dat deze inzet ook structureel wordt geborgd, is de vaste formatie met ingang van 1 januari 2023 uitgebreid met 1 fte adviseur Zorg en Veiligheid. Deze adviseur kan de werkzaamheden van tijdelijke krachten op termijn overnemen en voortzetten en aandacht geven aan onderwerpen zoals de PGA, mensenhandel (arbeidsuitbuiting), huiselijk geweld, nazorg ex-gedetineerden en crisismeldingen en advisering met betrekking tot de WVGGZ. In 2024 wordt bekeken wat nog meer nodig is om na 2024 een en ander voort te kunnen zetten.

Investeren in de gemeentelijke organisatie
Urk groeit en heeft veel ambities en uitdagingen. Daarbij komen veel nieuwe taken vanuit het rijk op ons af of worden aan ons overgedragen. De ambtelijke organisatie moet meegroeien om de dienstverlening aan de inwoners en bedrijven op het goede niveau voort te zetten en de ambities te realiseren. Dit betekent dat de komende jaren moet worden geïnvesteerd in onze organisatie. Organisatieonderdelen waar tekorten zijn worden weer op volle sterkte gebracht. We investeren niet alleen in kwantiteit, maar ook in kwaliteit. Daarbij wordt ook rekening gehouden met en geïnvesteerd in ‘voeling’ met de lokale samenleving. Daar waar mogelijk onderzoeken we of efficiënte samenwerking in de regio mogelijk is, waarbij de inbreng en autonomie van Urk zijn geborgd.

Wat hebben we hiervoor gedaan?

Advertentiekosten en arbeidsmarktcommunicatie
In het jaar 2024 zijn totaal 74 uitvragen gedaan voor structurele en incidentele invulling van vacatures. Daarbij is vooral gebruik gemaakt van het Urkerland, onze social media en website. Ook is gebruik gemaakt van een recruitmentinstrument bij het invullen van moeilijk vervulbare vacatures als gevolg van de ontwikkelingen op de arbeidsmarkt. Door deze nieuwe manier van werken zijn we binnen het in de begroting vastgestelde budget gebleven.

Nieuwe overeenkomst voor inhuur externe medewerkers
In 2024 is de aanbesteding geweest voor het nieuwe dynamisch aankoop systeem (DAS), in samenwerking met de gemeenten Noordoostpolder en de Omgevingsdienst Gooi en Vechtstreek.

Opleidings- en organisatieontwikkelingsbudget
Vanuit werkgeverschap zijn we verplicht te investeren in ontwikkeling van medewerkers. Als gevolg van de arbeidsmarktsituatie zien we regelmatig wisseling in de bezetting als gevolg van instroom, doorstroom en uitstroom.  Dit heeft kosten met betrekking tot teamontwikkeling als gevolg.

Nieuwe huisstijl, logo, merkstemstrategie en basisverhaal
De gemeente Urk heeft een duurzame, kostenbesparende, nieuwe huisstijl en een nieuw logo ontwikkeld, in samenwerking met een Urker professioneel communicatiebureau. Als belangrijkste uitgangspunten zijn genomen: de motie Wapen van Urk (juni 2023); de wensen en noden van de gemeente Urk en de eisen van de huidige tijd. In het kader hiervan is ook ‘het verhaal van Urk’ opgeschreven en van daaruit is de eigen Urker merkstemstrategie ontwikkeld. Verder is het wapen van Urk na 25 jaar weer opgenomen in de nieuwe huisstijl, in nauwe afstemming met de Hoge Raad van Adel. De gebruiksvoorwaarden van huisstijl, logo en gemeentewapen zijn beschreven in Ons Huisstijlboek. De lancering was op 6 januari 2025 tijdens de nieuwjaarsreceptie. Voor de ontwikkeling van het logo en de nieuwe huisstijl zijn we ruimschoots binnen budget gebleven.  

Regio Zwolle stapt door
De gemeente Urk maakt deel uit van Regio Zwolle, waar we gezamenlijk werken aan ruimtelijke vraagstukken en een toekomstbestendige economie en arbeidsmarkt. De samenwerking leidde onder andere tot de succesvolle Regio Deal, waarvoor Regio Zwolle een rijksbijdrage van 30 miljoen euro ontving. De verdeling van de gelden binnen de regio is nog niet gerealiseerd. 

Door actief deel te nemen aan de Regio Zwolle heeft de gemeente Urk haar positie binnen de vierde economische regio van Nederland versterkt.

Samen maken we Flevoland
We hebben geïnvesteerd in de versterking van de regionale samenwerking tussen de Flevolandse overheden.
Er is een Strategische Agenda Flevoland en een opzet voor een langjarige samenwerking.   

Contractmanagement
Er is een aanzet gemaakt om het contractmanagement binnen de organisatie te borgen, zowel operationeel als de sturing op de contracten. Hierdoor zijn we beter in staat om de regie te voeren op de leveranciers en het naleven van wet- en regelgeving. De formatie is hiervoor conform de begroting uitgebreid met 0,5 fte. 

Tijdelijke extra inzet t.b.v. handhaving groepsbijeenkomsten
Uw raad heeft op 10 juli 2023 de koers besloten voor wat betreft de jeugdhonken/ groepsbijeenkomsten op bedrijventerreinen. Uitgangspunt is dat de eerste jaren extra inzet nodig is om grip te krijgen op deze problematiek. Dit speelt met name op formatie-uitbreiding bij de teams Vergunningen en Toezicht & Handhaving. In totaal gaat het om € 243.000 per jaar voor de duur van twee jaar. Met deze inzet kunnen de benodigde stappen worden gezet naar een veiliger uitgaansklimaat. In 2024 zijn deze werkzaamheden conform planning uitgevoerd en zijn de kosten gedekt met een subsidie uit Den Haag. De toegekende middelen (€ 243.000 per jaar) kunnen zodoende worden ingezet in 2025 en 2026.

Investeringen
Fase 2 herinrichting gemeentehuis
In 2024 is in overleg met de gemeenteraad het plan voor fase 2 verder uitgewerkt. Uitvoering hiervan zal grotendeels plaatsvinden in 2025. De verbouwing van de raadszaal wordt begin 2026 opgepakt. Voordat deze plannen uitvoeringsgereed zijn gemaakt, is in verband met de financiele situatie van de gemeente een versoberingsslag toegepast.

Lasten

x € 1.000
Begroot € 15.444
Gerealiseerd € 16.118
Afwijking € -674
Deze pagina is gebouwd op 12/02/2025 12:54:03 met de export van 12/02/2025 12:50:27