Programma Leven

Financiële afwijkingen: meer dan € 30.000, programma Leven

Financiële afwijkingen: meer dan € 30.000, programma Leven

Leven

Subprogramma

Taakveld

lasten

V/N

baten

V/N

Toelichting afwijking > € 30.000

Sport (beleid en accommodaties)

Sportbeleid en activering

76.013

V

6.495

V

Het voordeel op de lasten wordt veroorzaakt door het niet invullen van de stelpost sport € 50,000 en minder subsidies € 10.000.

Sportaccommodaties

-276.752

N

154.976

V

De overschrijding op de lasten vindt plaats bij het zwembad. Zo zijn de kosten voor gas en licht € 87.000 hoger en zijn er € 65.000 hogere personeelslasten. Daarnaast zijn onderhoudslasten en overige lasten € 69,000 hogere dan vooraf begroot. Denk hierbij ook aan kosten voor het voorbereiden van het 50 jarig jubileum.

De hogere baten worden vooral toegeschreven aan hogere ontvangsten binnen het zwembad. Zwemlesgelden, zowel als verhuur en de verkoop in de kantine heeft ons in 2024 meer opgeleverd. In totaal € 193.000.

Cultuur, museum en media

Cultuurpresent,-productie,-participatie

129.157

V

-

N

In de begroting waren de realisatie van het kunstwerk bij de Michiel de Ruyterbrug en het Lancastermonument voorzien (€ 115.000). De realisatie wordt pas uitgevoerd in 2025. Daardoor ontstaat in 2024 een voordeel. Daarnaast is er een voordeel van € 19.000 op externe planvorming.

Musea

-57.028

N

13.691

V

Het onderhoud van het museum is € 39.000 hoger dan waarin in de begroting rekening mee was gehouden.

Openbaar groen en recreatie

Openbaar groen en (openlucht) recreatie

-24.375

N

36.390

V

De burger van Urk kan meedenken met ontwikkelingen op het gebied van openbaar groen in de buurt. Zo mogelijk wordt rekening gehouden met deze wensen. Waar mogelijk worden de meerkosten met de burger gedeeld. In 2024 leverde dit € 39.000 op.

Participatie, toegang en eerste lijn

Samenkracht en burgerparticipatie

71.899

V

347.800

V

Het verschil in de lasten wordt veroorzaakt door een mix van hogere lasten en lagere lasten. Hogere lasten zien wij bij opvang van Oekraïners (€ 268.000). Minder lasten treffen wij aan als gevolg van minder statushouders dan begroot (€ 297.000).

Vanuit een specifieke uitkering vanuit het Rijk is € 376.000 meer ontvangen in het kader van de Opvang van Oekraïners. Daarnaast wordt vanuit een specifieke uitkering voor de opvang van statushouders € 102.000 minder ontvangen omdat er ook minder lasten zijn gemaakt. Tenslotte is € 74.000 meer ontvangen in het kader van Het Kindcentrum.

Inkomen, WSW en beschut werk

Inkomensregelingen

50.874

V

-221.065

N

In totaal is € 50.000 minder aan inkomensregelingen uitgegeven dan begroot. Het betreft hier uitkeringen in het kader van de WWB, bijstand, bijzondere bijstand, energietoeslag etc.

Voor de specifieke uitkering energietoeslag is € 76.000 minder ontvangen omdat er minder kosten zijn gemaakt. Dit geldt ook voor de specifieke uitkering inkomensvoorzieningen participatiewet (€ 177.000).

WSW en beschut werk

-143.982

N

5.441

V

Er is meer bijgedragen aan de gemeenschappelijke regeling IJsselmeergroep (€ 164.000). Daarnaast is € 15.000 minder uitgegeven aan algemene participatie voorzieningen.

WMO / zorg 18+

Maatwerkvoorzieningen (WMO)

-250.671

N

2.232

V

Als gevolg van een mix van grotere vraag en tariefsverhogingen is € 272.000 meer dan begroot aan WMO middelen verstrekt. Het betreft hier woonvoorzieningen, vervoersvoorzieningen en rolstoelvoorzieningen

Huishoudelijke hulp(WMO)

-37.358

N

-

N

De kosten van huishoudelijke hulp zijn met € 39.000 gestegen. Dit komt door een mix tussen tariefsverhogingen in combinatie met hogere vraag aan huishoudelijke hulp.

Begeleiding (WMO)

-91.779

N

-15.900

N

Als gevolg van een mix van grotere vraag en tariefsverhogingen zijn de lasten van WMO Zorgbudgetten € 128.000 hoger dan begroot.

Dagbesteding (WMO)

-74.936

N

-

N

De kosten van dagbesteding zijn € 98.000 hoger dan begroot. De reden hiervan is een mix van grotere vraag en tariefsverhogingen. Dit wordt gedeeltelijk gecompenseerd door lagere uitgaven voor de inloopfunctie GGZ (€ 23.000).

Jeugdzorg

Jeugdhulp begeleiding

-526.836

N

-

N

Als gevolg van tariefsverhogingen en grotere vraag zijn de lasten van jeugdhulpbegeleiding € 533.000 hoger dan begroot.

Binnen de totale jeugdzorg vindt een verschuiving plaats van lichtere zorg naar zwaardere zorg. Per saldo kost dit meer geld.

Jeugdhulp behandeling

160.379

V

-61.346

N

Binnen de totale jeugdzorg vindt een verschuiving plaats van lichtere zorg naar zwaardere zorg. Binnen dit taakveld zien we een verschuiving naar Jeugdhulp GGZ zonder verblijf.
Per saldo kost dit meer geld. Wel is ook hier sprake van tariefsverhoging.

Vanuit een specifieke uitkering wordt voor jeugdhulp behandeling een bijdrage ontvangen. Deze is € 61.000 lager dan begroot.

Jeugdhulp dagbesteding

186.928

V

-

N

Binnen de totale jeugdzorg vindt een verschuiving plaats van lichtere zorg naar zwaardere zorg. Binnen dit taakveld zien we een verschuiving van zorg naar Jeugdhulp Begeleiding. Per saldo kost dit meer geld.
Wel is ook hier sprake van tariefsverhoging.

Pleegzorg

-134.264

N

-

N

Als gevolg van tariefsverhogingen en grotere vraag zijn de lasten voor pleegzorg zijn hoger dan vooraf voorzien. Het betreft hier €134.000.

Binnen de totale jeugdzorg vindt een verschuiving plaats van lichtere zorg naar zwaardere zorg. Per saldo kost dit uiteindelijk meer geld.

Gezinsgericht

-48.170

N

-

N

Als gevolg van tariefsverhogingen en grotere vraag zijn de lasten voor begeleid wonen hoger dan vooraf voorzien. Het betreft hier € 48.000.
Binnen de totale jeugdzorg vindt een verschuiving plaats van lichtere zorg naar zwaardere zorg. Per saldo kost dit uiteindelijk meer geld.

Jeugdhulp met verblijf overig

-458.278

N

-

N

Als gevolg van tariefsverhogingen en grotere vraag zijn de lasten voor jeugdhulp met verblijf overig € 439.000 hoger dan begroot.

Jeugd behandeling GGZ zonder verblijf

-245.363

N

-

N

Als gevolg van tariefsverhogingen en grotere vraag zijn de lasten voor Jeugdbehandeling GGZ zonder verblijf hoger dan vooraf voorzien. Het betreft hier € 245.000.

Gesloten plaatsing

43.220

V

-

N

Dit jaar was er geen gesloten plaatsing, waardoor we het totale gereserveerde budget van € 43.000 niet hebben besteed.

Beschermd wonen (WMO)

-7.904

N

134.710

V

Vanuit de centrumgemeente is € 134.000 meer ontvangen voor beschermd wonen (WMO)

Afwijkingen < 30.000

29.457

V

22.184

V

-1.629.772

425.607

Deze pagina is gebouwd op 12/02/2025 12:54:03 met de export van 12/02/2025 12:50:27